CABAR DIRI SETIAP HARI, CARA UNTUK KONSISTEN DAN BERJAYA


Alhamdulillah, syukur kepada Allah...sudah minggu kedua di bulan Februari.

Bulan Januari biasanya orang sibuk dengan resolusi / azam tahun baru. Saya doakan sudah ada usaha ke arah itu. Jika belum, JOM MULAKAN SEKARANG!

Februari saya dimulakan dengan sekeluarga jatuh sakit diserang rota virus / keracunan. Memang lumpuh seminggu. Semangat ada, tapi badan tak daya. Lalu, saya ambil keputusan untuk betul-betul berehat. Rehat badan dan rehat minda. Alhamdulillah, menjelang minggu kedua ni dah rasa segar kembali..cuma selera makan je masih kurang. 

Februari ni saya mahu CABAR DIRI SAYA!
Saya mahu cabar diri dengan melakukan perkara yang kecil-kecil (tapi memberi kesan yang besar) dengan konsisten. Sebab apa, sebab sebenarnya saya ni banyak berfikir tetapi tiada tindakan segera dan konsisten. Itulah masalah saya. Saya sangat terinspirasi dengan seorang sahabat yang sekarang namanya semakin dikenali ramai, iaitu Salwa Mohd Saleh, anda boleh tengok penulisan beliau di blog SALWASALEH. Beliau memang super duper sibuk., nama sahaja suri rumah, tetapi jadual beliau penuh. Pun begitu, beliau masih sempat buat macam-macam! Saya yakin sebab beliau ialah orang yang BUAT. 

Di sini, saya nak kongsi sebahagian sahaja CABARAN DIRI yang saya nak realisasikan pada bulan Februari 2017 ini. Saya seorang yang pemalu untuk berkongsi perkara-perkara bersifat peribadi dengan umum..itulah kelemahan saya:)

CABARAN (SETIAP HARI) FEBRUARI

1- Tulis tesis 5 jam sehari SETIAP HARI

2- Kemas kini blog SETIAP HARI

3- Tulis nota dan rancang aktiviti SETIAP HARI

4- Positif pemikiran, percakapan, perbuatan SETIAP HARI

(Jika gagal denda istighfar 1000x)

5- Ajar Sofiy mengaji al-Qur'an SETIAP HARI

6- Minum 2L air kosong SETIAP HARI

(perkara-perkara rohani seperti sedekah, solat, zikir, saya tulis dalam planner saya sahajalah ya:)


Jom kira rancang dan cabar diri kita supaya konsisten / istiqamah ye. 
Saya suka #planner2017 macam dalam gambar di bawah kerana ada ruangan KPI daily ibadah juga. Jadi mudah nak tanda bila kita dah buat. End of the day kita boleh nampak performance kita..dan end of the week kita boleh tengok meningkat ke menurun ibadah dan iman kita. Baguskan? Hanya kita dan Allah sahaja yang tahu. 



Berminat ke dengan planner ni? 
Saya ada stok sikit lagi..kalau nak bolehlah hubungi saya ye melalui medium di bawah.

Harganya cuma RM18 sahaja.


Mai
SMS/WHATSAPP/TELEGRAM 012 3302067 (untuk respons segera)
Instagram @bukumaia
FB Fanpage: Min-Aina-Ila-Aina

1 comments:

'Iffah said...

Salam awak apa khabar? thesis banyak lagi ke tu nak siapkan? saya dah lama tak update blog..sibuk keje.. tgh pulun jugak ni thesis chapter 6 dan terakhir chapter 7 :( tetiba down.. tu datang jengah kat sini...